Het is weer chocoladelettertijd en gelukkig niet alleen voor de kleintjes. Maar hoe zit het met de prijzen, de kwaliteit en de smaak?
Een panel ervaren chocoladeproevers testte voor Business Insider ‘blind’ zeven basismerken: V&D, Verkade, Lidl, Kruidvat, Hema, Droste (De Tuinen) en Albert Heijn. Meer daarover verder in dit artikel
Speciale letters en duurzame merken werden buiten beschouwing gelaten. Alle basisletters voeren tegenwoordig een keurmerk (Utz, Fairtrade, Duurzaam) dat een eerlijke en gezonde indruk moet wekken.
Prijs chocoladeletters: Lidl versus Droste
Eerst de prijzen. Hieronder het overzicht van eenheidsprijzen per kilo. Niet heel verrassend leveren Lidl en Kruidvat de goedkoopste letters, Albert Heijn zit in de middenmoot en A-Merk Droste heeft de duurste letters. Puur en melk worden overigens overal gelijk geprijsd, ondanks de verschillen in bijvoorbeeld het cacaogehalte.
Cacaogehalte
Maar hoe chocoladeachtig zijn de letters? Hieronder een tabel met de vermelde cacaopercentages van respectievelijk melkletters en pure letters. Grootste purist blijkt Albert Heijn, die de lijst zowel bij puur als bij melk aanvoert.
Luxemerk Droste is een middenmoter en heeft dus niet het hoogste percentage cacao - 52 procent bij puur en 35 procent bij melk. Een duidelijk verband tussen het cacaopercentage en de prijs van chocoladeletters valt sowieso niet waar te nemen.
Bij Lidl is er een behoorlijk verschil tussen melk en puur. Bij de melkletter is het cacaopercentage van 33 procent relatief laag, terwijl de pure letter met een cacaopercentage van 53 procent hoog scoort.
Chocoladesmaak: Albert Heijn favoriet
Maar hoe zit het met de smaak? Dat is uiteraard een subjectieve kwestie, zo bleek ook uit de blinde test van ons panel.
De gemiddelde scores van de veertien letters waren niet bijzonder hoog: tussen de 4,5 en 6,6. Opvallende winnaar bij zowel de pure als de melkletters: Albert Heijn. Toevallig ook de letter met het hoogste cacaogehalte. Enkele kwalificaties bij de pure letter van AH: "Smaakt wel puur" (wat dus niet evident was); "heel puur" en "lekker veel cacao".
Tot de meer controversiële chocoladeletters behoorde de melkreep van Lidl. Commentaren varieerden van "Ik denk dat de doos nog lekkerder is" tot "best oké, die chocoladesmaak."
Ook over Droste waren de meningen sterk verdeeld. "Kokossmaak?", vroeg één van de testers zich af over de pure letter, terwijl die ook de kwalificatie "goede balans, sterke smaak" kreeg.